Rovat: Gyógyítás - 3

Sok ember azt hiszi, hogy minél több vitamint visz be a szervezetébe, annál egészségesebb
lesz. Ez tévedés: helyes táplálkozással biztosítható a megfelelő mennyiség, pótlásra csak néhány esetben van szükség. Nem ez azonban az egyetlen tévhit, amely a vitaminokkal
kapcsolatos.

 


A C-vitamin segít megelőzni a náthát.

Elterjedt vélemény, de nincs rá bizonyíték, pedig nagyon sokat kutatták világszerte. Néhány tanulmány szerint annál, aki folyamatosan, vagy az első tünetek megjelenése után nagy dózisú – napi 1000 milligrammnál több – C-vitamint szed, gyorsabb volt a nátha lefolyása,
vagy egyes tünetek enyhébbek voltak. A betegségtől azonban nem óv meg.

Akármennyi C-vitamint szedhetek, úgyis kiürül a szervezetből.

Sajnos nem. A nagy dózisú C-vitamin-bevitel hányingert, gyomorgörcsöt, fejfájást,
kimerültséget, vesekövet vagy hasmenést is okozhat. Befolyásolhatja a szervezetnek azt a képességét, hogy feldolgozzon más tápanyagokat, például a vas veszélyesen magas szintjének kialakulásához vezethet. Annál, aki túl sok C-vitamint szed, az is elképzelhető,
hogy a diabétesz-teszt hamis eredményt ad.

Ha sokat vagyok a napon, elegendő D-vitamin jut a szervezetembe.

Szervezetünknek több D-vitaminra van szüksége, mint amennyit évtizedekig gondoltunk. Tizenkét orvosi szakmai társaság állásfoglalása a korábbi 200 nemzetközi egység (NE) helyett felnőtt embernek 2000(!) NE bevitelét javasolja táplálék-kiegészítő formájában a téli hónapokban. Egy friss kutatás szerint tél végére tíz magyarból kilenc D-vitamin-hiányban szenved, ami intő jel.

A sebgyógyulást legfeljebb kenőcsökkel tudom meggyorsítani.

Jó tudni, hogy egyes vitaminok (C-, A-, E-, D-, K-vitamin) és egyes nyomelemek (réz, cink) meggyorsítják a sebek gyógyulását. Ha ez a cél, akkor érdemes többet fogyasztani belőlük, akár táplálék-kiegészítők formájában is.

Akit bővebben érdekel a téma, ajánlom figyelmébe Szendi Gábor: Új Vitamin forradalom című könyvét.

 

Pres


2016-07-18 12:27:54 - Csaba
15 hozzászólás
Válasz Szabo_Gabor hozzászólására: Napokat tudnék erről beszélni meg írni :) Étkezéssel a ma elfogadott vegyes táplálkozással teljesen minimális mennyiségű vitamint és rostot lehet bevinni.... A klasszikus rizs+csirke kombóban szinte az ég világon semmi nincs.

Hát akkor mesélj. Engem érdekel :)
2016-07-15 20:15:10 - Szabo_Gabor
3 hozzászólás
Napokat tudnék erről beszélni meg írni :) Étkezéssel a ma elfogadott vegyes táplálkozással teljesen minimális mennyiségű vitamint és rostot lehet bevinni.... A klasszikus rizs+csirke kombóban szinte az ég világon semmi nincs.
2016-07-15 13:07:14 - Csaba
15 hozzászólás
Sajnos étkezéssel maximum a mai, irodában dolgozó ember vitaminszükségletét tudjuk fedezni. Ennek oka az élelmiszerek minőségromlásában keresendő elsősorban. Már az alapanyagaink is olyan silány minőségűek, legyen az akár zöldség akár bármi más, hogy elképesztő. Természetesen a túlzott vitamin szedés sem ajánlott. A C-vitaminról még annyit, hogy az ember és ha jól emlékszem talán a macska aki nem tud magának C vitamint előállítani. Magam úgy tartom, a napi 1000 mg C-vitamin bevitele egy felnőtt embernek. Természetesen nem csak tabletta formában..
1