Rovat: Országunkban - 0

Az Erdély szívében működő vállalkozás több, mint munkahely lehetőség a helyieknek. Értéket teremtenek nap, mint nap. Hagyományt ápolnak, mégis a jelenben élnek.

A morfondir.ro átvett cikke következik:

Használt gépekről, kibérelt lépcsőházi szárítóból induló történetről mesélt nekünk Neubauer Helga, a Helvien képviselője, akivel beszélgetésünk során körbejártuk a népi motívumok és a mai divat kapcsolódási pontjait, majd az igényeket, amelyekkel a vásárlók alakítják a piacot. Ezt követően bepillantottunk egy Helvien-divatbemutató kulisszái mögé, ahol azt is megtudtuk, hogy a hagyomány és a minőség kulcsszavak miként forrtak össze a vállalkozás nevével.


– A Helvien egész pontosan tizennégy éve foglalkozik egyedi tervezésű, rusztikus ruházatok készítésével. Honnan indult a koncepció, és meddig sikerült eljutni?

– Édesanyám, Pál Mária-Magdolna a Helvien megálmodója és alapítója. Neki nem ez a végzettsége, soha nem vett részt szabó- vagy varrónői szakképzésen, de már egész kicsi korában vonzotta az anyagok, cérnák, gombok színes világa. Gyerekként a babáit öltöztette, akárcsak a kislányok nagy része. Később, lévén, hogy a kommunizmusban nem volt lehetőség különleges ruhadarabokat beszerezni, elkezdett az otthoni, lábbal hajtós varrógépen próbálkozni. Kedvenc időtöltésévé vált, amit a születésünk után még nagyobb lelkesedéssel végzett az akkori munkája mellett. Mindig nekünk volt a legszebb kisruhánk a játszótéren, amit persze ő készített. Néhány évet dolgozott varrodában is, majd tizennégy éve úgy döntött, hogy szerencsét próbál, és elindítja saját vállalkozását. Édesapám segítségével kibérelte a lépcsőházunkban található egyik szárítót, és vásárolt néhány használt gépet.

Sok volt a kezdeti nehézség. Akadtak olyan ismerősök, akik le akarták beszélni erről, kikacagták, mert úgy gondolták, hogy ez a stílus csak múló hóbort, de ő nem adta fel. Az a szomorú az egészben, hogy akik akkor el szerették volna bátortalanítani, azok most több Helvien terméket másolnak, silány minőségben.

Hála istennek, azért mindig kerültek segítőkész emberek is bőven. Nagyon hamar annyi megrendelése lett, amennyit segítség nélkül már nem bírt teljesíteni. Felkereste Ilyés Irmuskát, akivel kolléganők voltak az előző munkahelyén, és aki azóta is munkatársa és jobbkeze. Velük együtt jelenleg tizennyolcan dolgozunk az itthoni varrodában. Két városban is van bemutatóüzletünk – Marosvásárhelyen és Székelyudvarhelyen –, továbbá Székelyudvarhelyen található a menyasszonyi- és báliruha-szalonunk – igaz, ez utóbbi esetében nincs folyamatos nyitvatartás, csak időpont-egyeztetéssel fogadunk érdeklődőket, mert a leendő arákkal anyukám személyesen foglalkozik.

Nemrég sikerült elindítani egy műhelyt Nyárádszeredában is, ahol tíz embert tudtunk alkalmazni. Jelenleg harmincegyen vagyunk a Helvien alkalmazásában, elmondhatom, hogy fokozatosan fejlődtünk. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy itt megállunk, vagy hogy nincs tervben újabb üzletek és varrodák nyitása más városokban is.



– Honnan kapta a nevét a vállalkozás?

– Édesanyámról elmondható, hogy bár szenvedélyesen szereti a munkáját, és képes napokon át fáradhatatlanul végezni azt, elsősorban a családjáért él. Hárman vagyunk testvérek, viszont az induláskor még csak én és a húgom, Vivien voltunk megszületve. Anyunak szinte magától értetődő volt, hogy a lányairól nevezi el a vállalkozást, így lett a Helgából és a Vivienből a Helvien márkanév. Azóta eltelt néhány év, született egy öcsénk, aki néha megemlíti, hogy ő nem találja magát benne. Viszont a cég bejegyzési papírjain mint Helvien Inara Kft. szerepel a név, ahol az „In” az Istvánt jelöli (édesapám és öcsém neve) az „ara” pedig a Máriából származik.

– Ahogyan sok más területen, úgy a rusztikus ruhák estében is beszélhetünk piaci telítettségről. Mégis mitől válik egy ruhadarab igazi Helvien termékké? Milyen alapelvek mentén működik a vállalkozás?

– Ahogyan azt a Helvien-jelszavak sugallják, a hagyomány és a minőség az a két alappillér, amelyre építünk. Termékeink leginkább a polgári, a nemzeti ruhák mai változatainak mondhatóak, de gyakran ihletődünk népviseleti elemekből, ősi mintákat, díszítő technikákat is felhasználunk. Szeretnénk továbbadni a székely és a magyar viseletkultúra elemeit, motívumrendszereit úgy, hogy közben a modern divattal is összhangot teremtünk. Néhány száz évvel ezelőtt a ruházatnak szimbolikus szerepe is volt, hiszen utalt viselőjének korára, családi állapotára, rangjára, társadalmi helyzetére, származási helyére, sőt néhány esetben érzelmeire is. Minden Helvien modellben megjelenik egy kis részlet abból a kincsből, amit elődeink ránk hagytak, még ha mostanra ezek a jelképrendszerek el is tűntek, és bizonyos technikáknak, anyagoknak, díszeknek már csak esztétikai szerepük maradt.



Mindemellett folyamatosan olyan minőségi szintre törekszünk, ami ebben a stílusban alig található meg máshol. Sokan viselet-, népiesöltözet-másolással, elsietett, elnagyolt munkával próbálnak időt és pénzt spórolni. Mennyiségi és nem minőségi munkára törekednek, ami elkeserítő. Számunkra nagyon fontos, hogy milyen darabok kerülnek ki műhelyeinkből. Hisszük, hogy ez is egy fajtája az értékteremtésnek. Ez szélmalomharcnak tűnhet az egyszer használatos tárgyak világában, mégis törekszünk arra, hogy ruháink minden része precízen kivitelezett legyen. Már az alapanyagok kiválasztásánál fontos az odafigyelés. A cseh pamutbársony például sokkal drágább, mint a többi fajta, de ez a legszebb, a legbőrbarátabb és a legtartósabb is (természetesen megfelelő kezeléssel). Szintén ilyen a posztó, amiből dolgozunk. Hatalmas az árkülönbség a jó minőségű, általunk használt posztó és a kabátszövet között, de míg az első évekig viselhető, utóbbi egy szezon után bolyhos lesz, és tartásából is veszít. Célunk, hogy vásárlóink ne azért térjenek be ismét hozzánk, mert a néhány viselés után tönkrement darabot szeretnék pótolni, hanem mert még több Helvien terméket akarnak a ruhatárukba. Ekkor viszont már a kollekciók folyamatos frissülése, színesedése is szerepet kell kapjon.

Mindezek mellett igyekszünk munkahelyek teremtésével, példamutatatással bizonyítani, hogy itthon is meg lehet élni, nem kell külföldre költözni az álmaink megvalósításáért. Szomorúan látjuk, főleg a szakemberek keresése közben, hogy milyen sokan elmentek. Többek között emiatt ötlött fel idén tavasszal a nyárádszeredai műhely ötlete is. Székelyudvarhelyen sok a nagykonfekció, viszont kevés az ember, aki érti és szereti is ezt a szakmát. Egy kedves ismerős hozta fel az ötletet, hogy Nyárádszeredában össze lehetne állítani egy csapatot, mert régebb voltak műhelyek, de majdnem mind megszűnt. Most tízen dolgoznak műhelyünkben, de a közeljövőben szeretnénk még bővíteni a csapatot.



– Amint említette, több városban is van Helvien-képviselet. Mi a tapasztalat, hol van a legnagyobb igény a termékekre? Általában milyen társadalmi réteghez, korosztályhoz tartoznak vásárlóik?

– Nagyon sok helyről kapunk megrendeléseket, a világ majdnem minden egyes pontjáról érkeztek fényképek, köszönőlevelek elégedett vásárlóinktól. Egy bemutatóüzlet vonzáskörzetében természetesen sokkal nagyobb az érdeklődés a Helvien iránt, de interneten keresztül is bárkihez eljut a hírünk. Többször küldtünk már csomagot Amerikába, Ausztráliába, de volt olyan megrendelőnk is, aki Johannesburgból (Dél-Afrikából) repült hozzánk. Nemrégiben pedig egy svájci divatblogger honlapján köszönt vissza az egyik blúzunk. Ez azért különleges, mert az írónak nem volt kulturális kötődése a termékhez, neki „önmagáért” tetszett meg, és azóta is előszeretettel viseli.

Legtöbb vásárlónk a középkorú hölgyek közül kerül ki. Bár a nekik készült kollekciók mellett férfiöltözékeket is készítünk, mégis inkább a női közönség az, amely nagyobb igényt tart a termékeinkre. Ez alól egyedül talán a mennyasszonyiruha-kollekciónk képez kivételt, hiszen ezek iránt már a fiatalabb, huszonéves korosztály is nagy érdeklődést mutat. Sokan rajonganak a „magyaros” stílusért, de sok arához közelebb áll a modern szabásvonal, gondolok például a korszett típusú felsőrészre vagy a princess formára. Ezeket a díszítés teszi magyarossá.





– A bemutatóüzletek, internetes oldalak mellett az érdeklődőknek a gyakori divatbemutatók által is lehetőségük van bepillantást nyerni a Helvien-kollekciók világába. Eddig összesen hány divatbemutatón vettek részt? Hogyan épül fel egy ilyen alkalom?

– Most volt a tizedik alkalom, hogy kifutóra léptünk. Az első divatbemutatónk három éve, 2013. március 15-én volt Marosvásárhelyen, legutóbb pedig Lőrincz Zsuzsanna, a székelyudvarhelyi Artera Alapítvány vezetője, a Míves Emberek Sokadalmának főszervezője kért fel bennünket. Számos városban megfordultunk már, például Csíkszeredában, Marosvásárhelyen, Nagyváradon. Ezekre az alkalmakra mindig meghívást kaptunk a rendezvények szervezőitől, akik a Helviennel szerették volna színesíteni a programot. Őszintén mondhatom, hogy beváltottuk a hozzánk fűzött reményeket, nem is tudok olyan esetről, amikor ne lett volna ezekből telt házas esemény.

Vannak szabad (amikor több kollekciót mutatunk be) és célzott divatbemutatóink (például az Esküvő Expók, amelyeken csak egy vonalat képviseltetünk). A szabad bemutatók legtöbbször három fordulóból állnak. Az első körben hétköznapokon is viselhető blúzokat, ingeket mutatunk be legtöbbször farmernadrággal, hogy az emberek megbizonyosodjanak arról, hogy nem feltétlenül kell különleges alkalom ahhoz, hogy Helvienbe öltözhessünk. A második fordulóban következnek az alkalmi ruhák, a kiskosztümök; télen például kabátokat mutattunk be ebben a fordulóban. Az utolsó körben a speciális ruhadarabokat mutatjuk be, mint a menyasszonyi vagy estélyi ruhák, vőlegénykosztümök.



– Mit szeret a leginkább a munkájában?

– Olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy a munkám minden pillanatát élvezem. Folyamatosan új kihívásokkal, tennivalókkal szembesülök, ettől változatos, nincs két egyforma nap. Mégis a leginkább azt tudnám kiemelni, hogy a Helvien csapata olyan, mint egy test, aminek jó a része lenni. Nem tudunk egymás nélkül működni, szükség van a fejre, hogy irányítson, de ha nincsenek a kezek, akkor egyedül nem működhetne a fej sem – és ez igaz fordítva is, a kezek sem érnének önmagukban semmit. Ahhoz, hogy sikereket érjünk el, mindannyian együtt kell működnünk.

Szintén fontos számomra a vásárlókkal való kommunikáció, a köszönetnyilvánítások, a rengeteg szép történet, amire szívesen emlékszünk. Az egyik ilyen, amikor egy medgyesi néni vásárolt nálunk. Megszületett az unokája, eljött keresztelői kosztümöt venni a kicsinek, és elmondta, hogy alig várja, hogy a kisfiú majd konfirmáljon, mert arra az alkalomra is nálunk szeretné megvásárolni az öltönyét. A másik, hogy több olyan menyasszonyunk is volt, akik elmesélték, hogy amikor először meglátták az általuk választott modellt, már akkor elhatározták, hogy azt fogják viselni az esküvőjükön, pedig még csak udvarlójuk sem volt.

Nagyon sokszor azt érezzük és látjuk, hogy szerelmekből születnek a vásárlások. Bejön valaki nézelődni, vagy felkeresi a Facebook-oldalunkat, megpillant egy terméket, és azonnal szerelmes lesz. Felcsillan a szeme, és látszik, hogy megtalálta, amit talán nem is keresett. Az ilyen pillanatokért, az örömért, amit a vevőinken látunk, és a rengeteg pozitív visszajelzésért érdemes mindig szívvel-lélekkel dolgozni.


Helvien weboldala: http://helvien.ro/home
Helvien facebook oldala: https://www.facebook.com/Helvien.Inara/?fref=ts

Kinga