Az ígért történetem folytatása, és az egyben lezáró fejezetet olvashatjátok. Időközben arra is fény derült mi történt a kuplung és a primer kerék tájékán, és még megannyi hiba, ami eddig nem jelentkezett, vagy éppen az állásban megadta magát. De sokszor találkozhattunk már ilyennel a hétköznapokban, ami 3 hónapja még jó volt, elraktuk, és mikor használnánk... Már valami baja van.... De végül minden jó ha a vége jó. Szóval az ígért folytatás:

 

Negyedik Fejezet

II. Alkatrész keresési,és összeszerelési folyamatok képekkel, magyarázattal MrDok tolmácsolásával.

“megtaláltam a malomkereked fellazulásának okát. a tengelynél megreszelték a felfekvő felületet, ferdén. így közelebb került a blokk öntvényhez, úgy 1mm-vel”
“jobban elfért a kuplung....... ezért nem tűnt fel a szétszedésnél a dolog.
nem anyag hiba, kor meg használtsági állapot miatt kopott el.”

A következő gondunk a dugattyú, mint fentebb említettem a prés sáv eléggé nagy volt, ezt a dugattyú okozta… kiderült, hogy Berta dugóról van szó… Így a Bertához fordult segítségért… Meglepetésünkre nem kaptunk segítséget.

A következőkben leírom, mi is történt...

„Nem műszeres, mikrométeres, mikroszkópos vizsgálat, csak összehasonlítás. Szövegesen:
Az egyik alany egy gyári kopott dugó, még nagyon régről, a másik a beszélgetésünk tárgya, a 71.95-ös túlméretes dugó.
Első látásra a trabi másolat dugattyúteteje laposabb, lejjebb vannak a gyűrűk, és a szoknyája rövidebb.
Második látásra a dugattyú belsejében a gyűrűhornyok számára megvastagított rész a lejjebb került hornyok miatt érzésre és közelítő mérésre vészesen kevésnek tűnik. Vagyis a vastag rész alsó pereme szinte egy magasságban van az alsó horony aljával.
Ami nem látszik, a csapszeg az anyag zömülése miatt nagyon könnyen esik be a helyére. Nagyon kicsi a kottyanása, de ilyenek az agyonhasznált dugók szoktak lenni.
Ön szerint van-e remény a gyárihoz jobban közelítő dugattyú elkészítésére, illetve a jövőbeni gyártás módosítására, mindenki megelégedésére.
Az ívesebb dugattyútetőt gondolom az öntvény kiadhatja, talán belefér a szoknya pontos hossza is.
A gyűrűhornyok pozíciója és a csapszegfurat mérete csak a megmunkálás kérdése, gondolom azokat lehet a legegyszerűbben korrigálni.
Gondolom mint szakember tudja, hogy a fenti méretek kihatással vannak a motor működésére, teljesítményére.
Jó ötletnek tartom a Trabant dugó öntvény hasznosítását az MZ hengerek tovább fúrhatóságának igénye miatt, de mivel csak távoli rokonok, ezért a módosításokat el kell végezni, ahogy ezt tették a csapszegfurat méretével is.
Remélem sikerül egy jól használható, jó minőségű utángyártás megvalósítása ebben/ezekben a méretekben is.

Tisztelettel: Dombai Károly

 

Erre kapott válaszban kijelentik: nem szeretnének foglalkozni ezzel a témával, így egyedül maradtunk, ezt is pihentettük kicsit.

Ahogy böngésztem, egyszer csak belebotlottam, egy motor bontás hirdetésbe, és mit találtam…

 

 

Komplett kuplungott, persze izgultam mit vettem, de az eladó tudott szerezni mellé egy primer kereket is…

 

 

Ez már sokkal jobban néz ki, és nem tagadom rozsdás, de Károlyt nem aggasztotta ez a része. Viszont az már jobban, mikor rakhatja össze a motort. Így azonnal átfutottuk a listás, és összegeztük, mi kell nekem és neki.
Gyorsan kiderült, hogy a cuccok amik web áruházból lesznek nem vészesen drágák. Viszont a netes hirdető 15E Ft-ot kért az alkatrészekre postával . A webes rendelés 19E Ft volt postával. Hamar meg is érkeztek a cuccok, november végére…

 

A csomag a kormányhoz volt kötözve...

Aztán a figyelmünk újra a dugók fele irányult, hogy a java már megvan és jók lesznek a blokkba. Milyen jó, hogy Károly ért a motorszereléshez, mert mindig vannak olyan jó tervei, hogy szinte, nem lehet nem szakembernek hívni…
Ezen ötletekkel állt elő:

  1. Marad ez a felállás, használod, míg el nem kopik, akkor fúrás 300-ra, ahhoz van rendes dugó.
  2. Lengyel dugó beszerzése (~24 E Ft)
  3. Másik henger/dugó, esetleg egy még normál mérettartományban lévő megvétele, fúrása.

Nem sokáig tipródtam 300-as lesz... Felvettem Bambival a kapcsolatot, elmondta mit küldjek el hozzá, én meg megkértem Károlyt, hogy küldje el neki az általam megadott címre. Így is történt, hamar Bambi műhelyébe ért. Majd egy szombati napon a mester jelentkezett, hogy öntési hibából kifolyólag nem célszerű kivitelezni, mert a henger fal nagyon vékony lenne… Ezért azt javasolta, hogy legyen inkább megfúrva és egy normális dugót keres hozzá. Ámbár felhívta a figyelmem arra, hogy a hengerfejem sérült. Ezen picit ledöbbentem, hisz Károly jól becsomagolta…. Maximum a posta kemény dobálásának következménye lehetett.

 

 

Bambi az általam, kért munkát megcsinálta és 1 hét alatt meg is fordult a henger és hengerfej páros.15E-et fizettem Bambinak. A futárszolgálat mikor meghozta a cuccost Bambitól, már nagyon tűkön ültem mikor lesz kész.... De előbb a hengerfejet kellene kijavítani, amit MrDok meg is csinált.

 

Így amikor a képet megmutatta, mintha nem is történt volna vele semmi....

Lassan összeállhatott a blokk is… Mert szinte minden megvolt hozzá. És így is lett, hamar összerakta a szorgos szerelőm.

 

béke beli darab, hát még a blokk… :)

 

 

 

Mivel lett két kuplungom, lehetett válogatni mi jó, mi jobb…

 

 

Kezd a tálca ürülni…

 

Az eredeti gyári dugó és az utángyártott Taiwani

 

 

Így már jó lesz a prés méretem/prés sávom

 

Húúzd meg! :)

 

Az egyik oldala kész, jöhet a másik fele…

 

Az előző képen, mintha több alkatrész maradt volna… Ki játszotta el vajon?

 

Ez így még mindig karcsú, de legalább a motor java része megvan….

 

Nah végül majdnem mindenki a helyén… Szóljatok már rá, hogy a helyére mehet gyújtásoldali dekni is. :)

Károly gyorsan össze rakta a blokkot ezért össze írtam, hogy állok anyagilag és úgy döntöttem megcsináltatom a hátsó kereket is. Valamint nézzen rá az elsőre, mert eléggé érdekes volt már a futása, annak ellenére, hogy nincs egy éve a szerelésének. A hátsóra elkélt még egy új külső gumiköpeny is, az elsőbe csak belsőt cseréltünk, hogy ez is biztosan jó legyen.…
Ezeket megrendeltem, és még további alkatrészeket is, amiket terveztem még a télen megoldani.

 

Baloldalt Károlynak egy kis meglepi karácsonyra, jobb oldalt az utolsó 2016-os rendelés.

 

Esküszöm sírtam mikor megláttam… szebb és jobb, mint volt…
de hát ezért csináljuk a motorgenerált.

 

 

Aztán jöttek a további gondok…

 

Első teleszkóp szimering elengedett álló helyzetben, kértem a cseréjét és hát úgy volt össze rakva az első teleszkóp is, ahogy azt egy szakember nem rakná össze… ez is gyorsan elkészült. Innen már szinte tényleg alig volt vissza pár csavar húzás. De itt még mindig nem álltunk, meg a cél egyenesben, nyomtunk még két hajrát is. Kikértem még abban a segítségét, hogyan tudnám megoldani a hátsó túradoboz rögzítését? Erre is volt ötlete, de ehhez az oldalsó dobozok méretét is számításba vette, majd megoldotta pár nap leforgása alatt ezt is.

 

 

Már csak a karburálás kell... , ami karbi kivizsgálással és beállítással kezdődik.

 

Fúvókák ellenőrzése, a motor viselkedését figyelembe véve beállítás, és súbertű válogatás.
Mert, hogy az utángyártás remekei itt is széles tűréshatárok között készülnek.

Hazaútra készen:

 

Aki a képen megmondja mi a hiba és miért, azt elviszem egy körre ;)

A történet itt még nem ért véget…
Hiszen haza érve, Károlytól azt a tanácsot kaptam, hogy próbáljak meg egy kis kultúrát elkövetni a motoron. Informatikus létemre ez nem lehet nehéz feladat számomra…. Neki is álltam… De aminek neki fogtam nem akartam elhinni mivel találkozok majd…

 

 

Jogos a pont meg kell csinálni otthon, nincs mese…

Úton vagyok a motoromért "a nagy hóba"... utánfutón húzom haza, arról a kép sajna lemaradt...

 

Haza értünk épségben és legfőképp egyben!

A kábelezés kulturált megoldásához segítségemre szolgált néhány dokumentum, de a legjobb ez volt mind közül, és hiteles is:

Gyári kapcsolási rajz

 

Szóval a fenti rajz alapján elkezdtem kultúrát csinálni. Az első nagy kérdés:.vat dha faq of disz s(h)it???

 

Fél óra minimum ráment, hogy leszedjem róla a 2m hosszú szig.szalagot, ami köré volt tekerve...
Természetesen, van riasztó a motoromba ezzel a trehány praktikával oldotta meg az össze fűzést ….

 

Ennyit tudtam kihozni magamból itt… Azóta a kapcsolót az akku tartó lemezhez rögzítettem.

 

Itt is csináltam valamit, de nem annyira látványos sas szem kell hozzá.

 

Megmondtam, aki észre veszi annak sas szeme van...

 

A hátsó túra doboz kábelezését is cseréltem, csak 2 helyen volt össze sodorva, le szig.szalagozva.

 

Trehányság....

 

Kis cicoma, és kábel csere, mennyivel jobban mutat... :)

 

Ezután leszedtem a tankot haladva előre felé. De ha már itt tartottam, ki is pucoltam belülről is, szűrő csere és csap tisztítás történt…

Úgy vélem itt volt az ideje…

 

 Pompás, mehet vissza a tankba...



A váz kábelezését nagyon nem módosítottam, viszont a lámpatestben nagyobb kultúrát csináltam,illetve a duda fura működését is bizonytalannak éreztem így arra is rákukkantottam...

 

Ahogy írtam kibeleztem a lámpatestet, és megkerestem melyik kábel hova tartozik nem mind eredeti sajnos már. Ez van...

 

Időközben sajnos a jobb oldali közösítő is eltörött, a bal oldali a kezemben porladt ketté ezért az új fekete…

Lassan, de biztosan össze raktam, majd szembesültem egy gigantikus problémával, ami fő csavarja volt az elektromos hálózat szerelésemnek… A duda vezetéke közvetlenül a barna kábele a testelés csomópontba ment, míg a fekete egy magában lógott… Tudtam, hogy valahol turpisság van… a duda test kábelt nem kötöttem vissza ahonnan levettem, helyette elővettem több kapcsolási rajzot, többek közt a gyárit is. Majd Károllyal megbeszéltük gyorsan a recsegőn, hogy is megy ez. Először nem értettem. Most se igazán, de ahogy a rajz mutatta, úgy csináltam a bekötést. Teszt következett… Minden szép majdnem… Ahogy rá dugtam a dudát az egyik késes biztosíték jelzett, hogy bal here vagy próbáld újra egy másikkal… Zárlat… Tűnődtem mit rontottam el, de hosszas keresgélés után rájöttem, hogy a kombinált kapcsolót kell át néznem… Amit megláttam azonnal kiverte nálam is a biztosítékot. Mondtam minden szépet, az édes anyjáról, meg a szőrös talpú apjáról is annak aki ezt jóvá hagyta.

 

Károllyal egyeztettem, megmutatta milyen a gyári… Aszerint próbáltam megoldani én is…

 

Ezzel szemben az után gyártott…

 

Teljesen más, még vezetékben is és másban is…Így neki láttam megoldást keresni, hogyan lehet ezt így megoldani… Hosszas töprengés, elvágni az összekötő rudat, majd a felszabadult (u) kivezetésre egy kábelt forrasztani és letestelni a kapcsoló házához… Mi sem egyszerűbb. Ezután már picit okosabb voltam,de a teszt jól sikerült így össze raktam a kombinált kapcsolót és duda teszt. De nem szólt.

 

Lemerülő félben volt az akku…

 

Így hát este jött velem az akku és másnap reggel (hétvégén) folytattuk tovább… Akkor 3 alkalommal szólt utána már nem. Gondolkodtam, tanakodtam…Nézzük meg a dudát, lehet oxid réteg lett az érintkező lábakon...

 

Első körben, azt gondoltam, nem bonyolult, csak kipucol és összerakom, ahogy volt… De nem így lett…

 

A membrán alá egy alátét volt rakva később rájöttem h nem oda, hanem fölé való… És máris szólt többször is…

 

Egyébként egy Bakony TGL kürtről volt szó…

 

Egy baj volt ezzel a dudával és az a nagy fogyasztása.  Emiatt hamar lemerítette az akkut…Ott egye meg a több mint 10 éves dudáját a fene, nem csak azért mert magyarok koppintották az 1200-es Zsiguli orosz dudáját és elnevezték Bakony TGL-nek… De azért is. Fogtam magam, a helyi kis boltban 1300 Ft-ért vettem egy krómozott csodát. Nem szerelhető.

 

 

Bekötöttem, azonnal szólt. vagy, 10x megnyomtam és jó volt akkor is. Azóta is így állunk… Cseréltem még a motoron pár apróságot, nem térnék ki rájuk részletekben, inkább a képek beszéljenek…

 

Sajnos a fék visszajelző plombát is cserére ítéltem, elkopott...

 

A soha nem estem el a motorral történet igazságának sokadig jele (lásd a tankom elejét)…

 

MOCIZZUNK MÁÁÁÁR!!!

 

A kábeleket, fűztem erre-arra, kikötöttem, vissza kötöttem, vadul fotóztam minden mozzanatot, mit honnan húztam ki, ha bármi balul sülne el… De végül meg lett az eredménye…A lámpában sok-sok csomót, félre kötést,szakadást javítottam, de mire újra üzem képes lett az volt a fura, hogy most az is megy, ami eddig nem. Nagyon jó dolog és idegőrlő, nem hiába a pokol kapuja… Kb. 24 órámba telt, de át néztem, és jól össze kötöttem a dolgokat. Mindezt úgy, hogy hétköznap dolgoztam, és amíg bírtam meló után addig csináltam… Sokszor 23.00 után mentem aludni. De ez a kábel zűrzavar, ami nagyon meglepett, azt hiszem ezek után Károllyal egy hangúan kijelenthetjük, hogy trehányságot vélhetünk megállapítani az előző tulaj részéről. Végül a nagy teszt, ami már a véglegesnek mondható:

 



Olyan boldog voltam, hogy ittam is gyorsan egy Csíki mézeset...
 

Az utolsó simítás, és aludj szépen csendesen, sleep and play…

 

Ötödik Fejezet

Összegzés, köszönet, reklám, és a további tervek…
 

2016 Október 29.-én vittem el Károlyhoz a motorom, első tünetként, prés méret javításra, de akkor már a blokkban levő tömítéseket és a csapágyakat is nézzük meg, ha jut még rá keret, akkor az első kerék és karburálás is kellene rá… Így, indultunk, a fentiekből kiderült mi is történt valójában… Egyszóval hanyag munkálatok voltak szegény úgymond mentett motoromon. Mert kitudja mi lett volna, ha a primer kerék tovább darál, vagy le forog a helyéről, valószínű most nagyobb bajban lettem volna, de főleg Károly… Aki szerintem így is szentségelt, mert mikor elhoztam Idén (2017) január 14.-én a motort tisztán láttam, hogy elküldött volna a búsba vele ha nagyobb baj lett volna, mint volt… Szerintem így is határ eset volt. Pedig a munkája, és a hozzá állása, dokumentálása szinte kitűnő házi szerelő! Igen most igyekszem kicsit fényezni. Tudtam, hogy nagyon nagy szívás lesz még is elvállalta, én meg úgy gondoltam több alkalommal is, hogy muszáj meghálálnom neki ezt a sok-sok igényes és precíz munkát. Aminek Igencsak örültem, az-az volt, hogy sikerült tavasz előtt befejezni is a javítást. Karácsonyi csomagot is küldtem, neki és a családjának… Remélem nem árulok el nagy titkot, de Beiglit és szappanokat is küldtem neki (szerelés utánit is ). Meg pár apróságot, de amire azt, mondanám, hogy ez volna az nem volt a kezem ügyében. Sokat tűnődtem, és ha nem kezdi el mutogatni azokat a mesés első idomokat, vagy szerszámokat amikkel érdemes akár csinosítani, vagy szerelni az MZ motorokat, akkor lehet lettek volna kételyeim a munkájában. Nagyon sokszor jó érzéssel töltöttek el azok a képek is, amiket az előző munkái során az ő keze nyomán hogyan alakultak át a motorok. Gondolom, nem sok ember ismeri az eddigi munkásságát, én most bemutatnám. Egyszer volt, hol nem volt… Volt egyszer egy ETZ elvolt hanyagolva, bontott árú volt amire Károly lecsapott, és a képek alapján egész jól össze szerelte, mert csodás motor lett belőle, aki nem hiszi járjon utána. Így azt mondanám, igen, hozzá bármikor visszavinném, és fogom is! Egyrészt nem küszöb garanciát vállal, hanem ha bármi bekövetkezik, ami nem fog akkor ránéz szívesen. Így még véletlenül sem nyúlok a blokkhoz, maximum a karburátorhoz, ha az egyeztetés útján így döntöttünk. Mivel erősen bejáratós lett a henger ha ez kikopna idővel akkor másik után kell néznem, mivel ezt sajnos feljebb fúrni sem javallott már nekem. Viszont az, hogy az elektromos hálózatot meg csináltam sokak kérésére, én úgy vélem megérte. Látom az eredményét, érezhetőbb, jobb is lett szemmel láthatóan:

 

 

Ennyire szépen, akkuról, egyszer sem világított még mióta nálam van Pirike. Szinte mondhatnám, hogy szépen rendbe van rakva és nem kell hozzá nyúlnom többet. Bár ez nem ilyen motor, mint tudjuk, mindig lesz valami. Egyetlen achilles pontja van, most amire szeretnék mihamarabb megoldást lelni, az pedig a primer kerék, és a kis testvér kereke… Sajnos az első induláskor már jelentkezett az a kopogó hang a blokkból. Kopottak a fogak, de ettől még használható, csak idővel ezt is ha tudom akkor jó lenne beszereznem, erre MrDok emlékeztetett, mert Bambi által már ezt kibeszéltük. De most egy jól működő motort szerettem volna magamévá tudni, ami megbízható lesz még, sok-sok ideig, amíg csak nálam lehet. Ha tehetném, soha nem válnék meg tőle, de mint tudjuk, az ember tervez… a többi majd alakul. Aki kíváncsi megnézheti miként épült újjá a motorom.

 

Ez itt hálám jeléül össze faragott fotó, amit Károlynak szántam. Belső tartalommal bír. Kattints a képre!

Mi mennyibe került? A szerelési munkadíjat leszámítva minden átalakítást, minden pluszt egy jobb motor érdekében került felhasználásra. Károly összesen 24.5 órát töltött el a motorom helyre állításához, én meg az alkatrészekre 87E Ft-ot költöttem… Ugyanennyi időmbe telt kb. a villamos hálózat újra kötése, és pici felújítása. Az eredményt még nem érzem fizikailag, de belül… Mivel kint még hideg van, Február derekán, naponta lemegyek meg nézem mi újság… Olyan lett számomra, mint egy gyerek… Most már él ő is, mint a többi társa, és ezért maximálisan hálás vagyok és szeretnék köszönetet mondani azoknak, akik segítettek az elejétől egészen mostanáig. Személy szerint (MZ Club hungary nick name szerint) Bambinak, MrDok-nak, Z25Z-nek,Zsakfosnak, és mindenki másnak is aki hozzá tett a motoromhoz. Köszönöm Fiúk!!!

 

Nagyapám még fiatalon az általa vett első motorján (Pannónia T1). Vajon tudja ott fent, mit csinál az unokája? Büszke lenne rám?

 

Vége…

 

MViktor