Rovat: Hírek - 0

A néhány napig még üzemelő Salátamagazin fórumán találtam ezt a videót. Mondanám, hogy elképedtem rajta, de már semmin sem csodálkozom, ahogy mondani szokták.

A videó alatt, többek közt a következő mondat olvasható: "A fogyasztásközpontú világot nem tudjuk megváltoztatni, de ha már vásárolsz, spórolj velünk, hogy a valóban fontos dolgokra (hobbi, tanulás, sport stb) több pénzed maradjon!"


Először is tekintsük meg a videót!



Kérdezem én, a net előtt görnyedő "senki". Miért nem tudod megváltoztatni? Illetve miért állítja valaki, hogy ez egy fogyasztásközpontú világ? Nem inkább reklámközpontú világ? Hiszen ha nem hinnéd, hogy fogyasztanod kell, nem is tennéd. Nem csoda, hogy a hangsúlyokat ilyen ügyesen próbálják tévútra terelni. És miért olyan fontos kihangsúlyozni, hogy ezt a világot nem tudjuk megváltoztatni? Ez volna valóban a fiataloknak az üzenet. Ez volna egy "forradalmi" reklám töltete 2010-ben? Ennél ördögibbet már el sem tudok képzelni. A lényeg, hogy több pénzed maradjon, "megintcsak". Mi más is lenne. Nincs új a nap alatt. Hiszen "mindenki" üzletember a lelke mélyén. A csóró diák legalább annyira, mint a gyártulajdonos mágnás. Hogy miért? Nagyon egyszerű. Minél kevesebbért, minél többet akar kapni. Ez az üzletember mozgatórugója, ami tehát valójában a lelked tulajdonsága, nem a bankszámládé.

A videó alatt mindenki elolvashatja, hogy miket írtak a készítők. Néhány mondatot még kiemelnék én is.

"Éld színesen a világot, tanulj, bulizz, sportolj, öltözködj, láss világot olcsóbban!"

A legfontosabb kérdés számomra, hogy fekete fehéren hogyan lehet élni a világot? Mikor még Romániában az elhagyott 10 emeletes 9. emeletén is kinő a betonból az akácfa. Hogyan lehet fekete fehéren élni ezt a világot? Mert nekem inkább ez a tanulj, bulizz, sportolj, öltözködj "kombó" a "fekete fehér".  Ha a sor végére értél kezdheted is előröl. Gyönyörű mókuskerék.

A következő mondat már adja magát:
'Sőt a 2 perces TV-filmünkben is egyértelműen kimondjuk: "a djuice is egy vállalat, csak éppen más, mint a többi".'

Na igen. De miben? Biztos vak vagyok, hogy nem látom. Amúgy meg de. Tényleg más. Mert ez a reklám a szokásosnál sokkal alattomosabb módon próbálja mosni a fejeket. És szerintem nagy hatásfokkal sikerül is neki. Sajnos ez a tapasztalat.

A fő kérdésem, hogy miért nem lehetett épelméjű fiatalokat megszólaltatni a filmben? Na most milyen szemét vagyok, hiszen semmi baj sincs ezekkel a srácokkal, teljesen átlagosak igaz!? Igaz. Sajnos igaz. Osho azt írja a Gyere kövess hozzád című művében, hogy a zsidóság tulajdonképpen nem faji vagy vallási kérdés, hanem a lelked minősége. Hogy arról szól e az életed, hogy folyton számítasz!? És igen. Sajnos arról szól. Folyton számolsz, illetve számítasz. Nem azért teszel valamit, mert azt éppen úgy gondolod és jól esik, hanem azért mert már annak az eredményével számolsz. Így valójában sosem vagy ott a jelenben. Mint a Távkapcs című filmben, egy automata pilóta éli le helyetted az életed. No de még egyszer! Tehát mi is a baj ezekkel a srácokkal? Tulajdonképpen semmi, hiszen tökéletesek. Bizony azok. Csak éppen nem tudnak róla. Ez valóban bajnak nevezhető. Egész életükben számoltak. "Boldoguljak az életben azt csá". Ahogy mondja a Tajgetosztúlélő srác az elején.

Utána a reklám elmeséli nekünk, hogy hogyan nőttünk fel. Nem tudom az olvasó hogy van vele, de nekem nem töltötte ki minden pillanatom az amerikai álomgyár. Sőt. Egészen keveset töltött ki, de az valóban hatásos volt. Sajnos megsínylette az életem. De gondolom van erről mindenkinek tapasztalta. Mondanám, hogy rögtön itt a svéd-csavar az elején, hiszen ez a reklám is az amerikai álomgyár terméke. Egy igazi amerikai "forradalom", mint nálunk a Fideszé.

3 dolgot fel is sorol gyorsan a fiatalok tevékenységei közül. Amikor a tévét nézitek, amikor a neten lógtok, vagy egyszerűen amikor az utcán sétáltok. És slussz passz ennyi. Se több se kevesebb. Ennyiben letudja a mai fiatalság életét a narrátor. Erre mit is mondhatnék? Ehhez képest a Hit gyülekezete egy építő jellegű társadalmi képződmény.

Utána jön Lilla. Róla inkább ne is beszéljünk, elég annyi, hogy pszichiáter akar lenni, hiszen "bolondok mindig lesznek". Na igen. Ez a tipikus esete annak, amikor az ember kutyának hiszi magát és ugatni kezd. Sajnos Lillának kellene némi lelki töltés, no persze nem egy pszichiátriai kezelés, ami felér egy gyilkossággal. Utána van itt még gyúrós balfék, aki mosolyogva "lehúzza" néha a szüleit, félhomokos fodrász aki "valami faszságra költi el a pénzét". Ezt persze "realben" tálalva, tehát semmi színészkedés.

Ez itt nem amerika mondja a videó és közben mutogatja a panelcellákat. Hogy mit akar ezzel vajon elültetni benned? No ezt nem teszem eléd, találd ki magadtól!

Aztán van itt Mistral (szép magyar név) nevű ló is, akire sok évig spórolt a lány. Szép dolog. Éveken keresztül rakosgatni a pénzt. Persely szindróma. Ebben szenved a fél világ.

"Köztudott, hogy tanulni kell." Ezért a srác egy éve abbahagyta a vízilabdát. Gratulálok! Biztos boldog élete lesz! Biztosan nem hagyja el majd 40 évesen a családját, mert annyira frusztrált lesz, hogy egyszerűen nem fér meg a bőrében. És még jó képet is lehet ehhez vágni, de tényleg. És persze még sorolhatnám mondatról mondatra, hogy mit is takar (illetve annyira nem is takar) valójában ez a videó.

Ez a www valóban, vagyis a héber számmisztika szerint a 666. No persze az ördög is "találmány". Hiszen sötétség nem létezik. Csak a fény hiánya! Na itt aztán van hiány rendesen! "Bullshit", ahogy még menő akar lenni a narrátor a végén...

hill

hill